Lite om publik

År 2007 var publiksnittet i Allsvenskan över 10 000. Sedan dess har det legat på 7200 +/- några hundra. Ungefär. Det kommer det att landa på även i år. Men varför denna dipp 2008? Jo, då gick man över till 16 lag. In kom storheter som Ljungskile, Mjällby, Brommapojkarna, Gais och andra lag som inte drog mer än styvt 4000 i snitt.

I år kommer ungefär 1 700 000 biljetter att ha sålts till Allsvensk fotboll, gissar jag. Det är ungefär 100 000 färre än förra året och ungefär lika många färre än 2007, då serien var två omgångar kortare. Men inte färre än 2012 då totalbesökarna låg på ungefär den siffran.

Ändå känns det som om Allsvenskan tappat åskådare. I alla fall i mig. Och är det inte åskådare som de tappat så är det intresse.

Med stor sannolikhet kommer Hammarby upp nästa år. De är idag landets största publiklag med fler åskådare än både AIK och Malmö. Sundsvall kan också komma upp, om de inte snubblar på målsnöret igen, men de kommer sannolikt inte att dra mer än max 5500 i snitt om inte Stockholmslagen går väldigt bra och drar med sig stora bortaföljen.

Ut åker BP och Gefle och/eller Mjällby vilka alla tre drar ner publiksnittet.

Chansen är alltså hyfsad att fler personer kommer att se Allsvensk fotboll nästa år i och med att Hammarby byts ut mot BP som Stockholmslag. Förhoppningsvis kommer det att generera mera drag kring fotbollen i huvudstaden, vilket kommer sippra ut till resten av publiken i vårt inte så särskilt avlånga fotbollsland.

Vad ska Elfsborg göra? De kan inte hoppas att det vänder. De kan inte heller räkna på publikintäkterna och nöja sig med en hyfsad siffra. I år har det varit glest på läktarna. Det har varit dåligt drag. Något måste till.

Jag har varit inne på det förut. Jag tycker att de ska tala med folk. Inte de som går på matcherna utan de som INTE går på matcherna. Gör en enkätundersökning på stan. En riktig. Fråga om de gått på fotboll, varför, varför inte, vad som skulle få dem att gå dit, vad de tror att det kostar etc. Sätt samman en fokusgrupp med folk som går på fotboll för första gången och en som går ofta, och lyssna på dem.

Sen ska man inte underskatta vikten av ett par spektakulära nyförvärv. En hemvändare med landslagsmeriter, skulle troligen dra 2000 pers. Det skulle säkert också vara enklare att samla sponsorer kring. Jag är ingen säljare, men jag inbillar mig att det är enklare att sälja in, än idén om att hjälpa till att sponsra Jörgen Lennartssons drönartillvaro.

Annonser

7 svar to “Lite om publik”

  1. Algot Says:

    1. Elfsborg varken genomför eller beställer marknadsundersökningar i sådana här frågor. Inte i några andra heller.

    2. Det är inte på grund av att man inte kan hitta sponsorer som europatröjorna är rena.

    Nu till vad jag tycker om hur man ska få fler människor till arenan. AIK har bäst publiksnitt av alla. De har också stökigast supportrar med sämst rykte. Det är inget positivt men jag tror inte att folk inte går till arenorna för att dom är rädda. Isf borde inte så många besöka AIKs matcher.

    AIK sålde 15 000 årskort förra året och jobbar stenhårt på proffsiga och väl utarbetade kampanjer för att bygga sin identitet. De har också flera gånger i samarbete med supportrarna drivit kampanjer för att med gemensamma mål sälja seriebiljetter.Genom att arbeta som AIK får man inte folk att besöka arenan en gång per år eller 5 gånger per år. Man får folk att känna sig en del av något större och ger folk en anledning att gå på varje match.

    Elfsborg gör i förhållande till exempel AIK i princip ingenting för att sälja fler årskort och för att bygga en långsiktig identitet. När dessa saker lyfts på öppna mötet verkar det som att man inte vill förstå eller att man gjort allt för att få fler att köpa årskort för att man annonserat i BT. Guliganerna har själva bedrivit egna kampanjer med sina i sammanhanget små ideella medel men nått stora framgångar.

    Hur ska vi då sälja fler årskort och i förlängningen bli fler på matcherna?
    Vi ska anställa en driven person som bara ska arbeta med den här frågan, alltså ren marknadsföring samt försäljning av årskort. Vi ska också engagera gräsrötterna, supportrarna, här finns viljan, idéerna och drivkraften.

    • Olle Svalander Says:

      Intressant.

      Marknadsavdelningen behöver kanske ett nyförvärv. Matte Svensson? Fast han kanske är bitter. Och han skulle behövas bättre som forwardstränare. 🙂

  2. Andreas Says:

    Ni tänker inte på hur relativt enkelt det är nuförtiden att se matcherna i real tid både på tv och via internet? Garanterar att flera tusen sitter hemma i värmen och även att man samlas ett gäng och tittar på matcherna. Är ju absolut inte samma sak som gå på arenan men tror det ligger en hel del i det jag skriver 🙂

  3. Grodan Boll Says:

    Sakral stämning kan vara nog så eggande:). Att alla får plats är ju inte riktigt sant om många inte går för att de är rädda eller störs av rök eller vad det nu är. Då har ju någon bestämt att deras frihet är viktigare än grannens. Inte rätt. Det handlar inte om att ställa publikgrupper mot varandra. Jag uppfattade att din frågeställning gällde vad som kan öka publiktillströmningen. Och min övertygelse är att det vi kan kalla ”klackarna”, med allt och alla som detta inbegriper, innebär ett nettominus just avseende publiktillströmningen. Den stämning många tycker att de skapar och som lockas till match pga detta, vägs ut av de problem och obehag de orsakar, som gör att många stannar hemma. Så enkelt som så. 2,000 känslostinna i klacken som bränner och sjunger ger förstås ofantligt mycket mer stämning är 6,000 sura gubbar på sittplats. Men 6,000 är fortfarande fler än 2,000. Och det var ju antalet åskådare som du frågade om, inte stämningen? Min tanke är att om de 2,000 kunde undvika de värsta övertrampen så skulle de 6,000 sura bli lite gladare, och dessutom skulle vi få 2,000 ytterligare att komma. Men det är bara min teori. En riktigt gjord marknadsundersökningar ger svar direkt på vilka faktorer som får folk att inte gå på match, liksom vad som skulle få dem att gå oftare.

    • Olle Svalander Says:

      Du ställer just grupper av publik mot varandra. Igen.

      Om det finns folk som inte går på Elfsborgs matcher av rädsla för Guliganerna så är det inte Guliganernas fel mer än det är charterbolagens fel att människor låter bli att flyga av rädsla för terrorattacker.

      Eller så är det som pensionärer som är rädda att bli nedslagna på stan när de som de borde vara rädda för är att halka i badkaret.

      Jag tror att de som går på fotboll vill ha stämning. De vill uppleva fotboll på plats. Med ös. Med stämning. Med ljudkulissen av en stor och aktiv publik.

      Det har uppkommit en argumentation i år som går ut på att problematisera klackarna. Idrottens affärers bloggare har lett den falangen. De som resonerar som han menar att man ska sätta hårt mot hårt mot klackarna för att på sikt byta ut publiken mot andra som betalar lika mycket men som inte eldar bengaler eller bråkar vid sidan av matcherna.

      Du verkar resonera på det viset. Det är ett rent skrivbordsresonemang. Det har bränts bengaler då och då i Sverige på idrottsevenemang sedan början av 90-talet. Publiken har gått upp och ned och upp igen, sedan dess.

      Det har även bråkats betydlig mer än i år. (Även om dödsfallet i Helsingborg inte ska underskattas). Publiken har varierat oberoende av det. I år har det ju varit lugnare än på länge.

      Det som krävs är, som sagt, en närmare dialog med publiken.

  4. Grodan Boll Says:

    Det du efterlyser är helt vanliga marknadsundersökningar. Inget komplicerat, finns företag som är superspecialister på detta. Används som en självklar del av alla som sysslar med konsumentförsäljning i någorlunda omfattning. Man vill ju tro att detta verktyg redan används av IFEs marknadsavdelning men kanske inte? Kan de inte ens sälja reklam till matchtröjorna som används i Europaspel så börjar man undra. Som du tror jag att den långsamt dalande publiktillströmningen har flera orsaker. Till det du skriver kan t.ex läggas vikten av en spännande tränare. Förmågan att utnyttja framgångar. Elfsborg vann svenska cupen, det näst finaste som finns Vi blir 2-4 i allsvenskan. Detta måste användas för att skapa ett sug. Och det går. Särsklit med de förutsättningar som finns i Sjuhärad. Egen arena, ingen konkurrens av andra lag (basket? Hockey? njae, inte på allvar), egen tidning (BT), lång tradition. Klackarna som tycker att utan dem så stannar allsvenskan bidrar negativt, genom maskering, bränning, bråk. Ja, jag vet att man inte får tycka det och att den högljudda minoriteten inte håller med eller förstår det, och att man måste skilja på brännare, hotare, slagskämpar, maskerade, sjungare, ramsropare, flaggviftare, tifoskapare, och bara vanliga klackhejare. Men för de som ibland inte går på match pga dem och deras beteende så är det en grupp som bidrar mer negativt än positivt. Jag vet för jag och mina tre barn tillhör just den kategorin. Guliganer med subgrupper är verkligen inte värst i Allsvenskan men så länge man inte rensar leden, så är nettot för publiktillströmningen troligen negativt även för IFE. Och detta är ju inte så svårt att ändra.

    • Olle Svalander Says:

      Intressant. Jag skulle själv inte vilja gå på en vanlig sittplatsläktare på grund av alla negativa surskallar som brukar sitta där och sprida trist stämning.
      Och om de inte sitter och klagar så är de tysta så man knappt vågar säga något av rädsla för att störa i den sakrala stämningen.
      Därför går jag hellre på ståplats även om jag ser dåligt.
      Andra föredrar sittplats av helt egna skäl.

      Jag tror inte på att ställa olika grupper av publik mot varandra. Folk går på fotboll av olika skäl och alla får plats, men väldigt få föredrar tystnad och avslagen stämning.

Kommentarer inaktiverade.


%d bloggare gillar detta: